La Cantante

‘Wat verwacht je van zangles?’ Ik stel deze vraag geregeld aan mensen die bij mij op een proefles komen. Sommigen hebben echt geen idee. Anderen roepen ‘dat we gaan werken aan ademhaling en stemtechniek’ en weer een ander komt met een hele waslijst aan persoonlijke zangproblemen. Wel valt het me op dat mensen bij zangles vaak alleen denken aan techniek. En ja, techniek is natuurlijk een groot onderdeel van de les. Maar er is meer…

Ik geef een voorbeeld. Stel je gaat niet op zangles maar op voetbal. (ook leuk…) Dan is het heel belangrijk dat je een goede techniek ontwikkelt wat betreft lopen, trappen, koppen enz. Maar daarmee alleen win je geen wedstrijden! Om te beginnen moet je de spelregels kennen. Daarnaast moet je inzicht hebben in het spel, creatief durven zijn, kansen zien en met je teamgenoten kunnen samen spelen. Als alles samen valt wordt het pas echt leuk!

Zo werkt het ook in muziek. In mijn lessen besteed ik zeker veel aandacht aan de techniek, maar daarnaast doe ik ook mijn best om mijn studenten zo goed mogelijk de ‘spelregels’ uit te leggen. Wat voor maatsoorten zijn er? Wat zijn toonsoorten en toonladders? Wat is ritme en timing? Ook doen we oefeningen voor meerstemmig zingen, improviseren en interpreteren. Niet uit een boekje, wees daar maar niet bang voor. Alles doen we zingend en op het gehoor aan de hand van de liedjes waaraan we werken. Klinkt moeilijk? Dat is het niet. Vaak weten je oren al een heleboel meer dan jij!

Natuurlijk passen al deze dingen niet in een enkele les. Ik zeg ook altijd; roep vooral wat je leuk vindt en waar je aan wilt werken, dan doe ik mijn best daar zo goed mogelijk op in te springen.

Kortom; mijn doel als zangdocente is om jou zo te onderwijzen dat jij zo goed mogelijk op alle vlakken bent voorbereid als je het ‘veld’ in gestuurd wordt.

Meer info over de lessen en inschrijving staat op de website van La Cantante. Klik hier om naar de website van La Cantante te gaan. De lessen worden gegeven in de Fluxus Muziekschool aan de Westzijde 148 en het nieuwe Fluxus gebouw aan de Westzijde 168 in Zaandam.

Docenten